Terwijl half Nederland het terras op zoekt bij het eerste straaltje zon, gebeurt er in het hart van Nederland iets totaal anders. Daar, op een bedrijventerrein in Veenendaal, knalt het dagelijks op volle toeren. Geen cafédrukte of zonnige luie stoelen, maar palletwagens, inpakstations en loeiende orderprinters. Want wanneer het vaarweer is, is er werk aan de winkel – letterlijk – voor NauticGear.nl: hét watersportimperium dat begon in een kelderbox van 50 vierkante meter en inmiddels online miljoenen omzet draait.


En dat alles onder aanvoering van Marcel Oosterhoff en zijn team. Geen MBA, geen gladde consultant, maar een slimme ondernemer met een visie, een verleden als DJ, en het hart op de juiste plek, zo hebben wij ervaren. “Ik was gewoon een handig baasje,” grinnikt hij. “Een beetje van alles wat, een echte generalist. Maar wel eentje die weet hoe je moet knokken.”

Een boot, een plan – en te weinig tijd
Dat Marcel Oosterhoff precies wist wat watersporters nodig hadden, is geen toeval. “Ik had zelf een boot,” vertelt hij. “En commercieel gevoel had ik altijd al. Ik had al bij diverse werkgevers als accountmanager gewerkt. Dat alles bij elkaar hielp enorm. Ik wist wat er ontbrak op de markt, dat wat ik als watersporter zelf miste.”

Het idee voor NauticGear.nl was dan ook geen opwelling, maar een doordacht plan. Alleen: tijd… dáár zat het knelpunt. “Het plan was goed – daar was ik van overtuigd – maar ik kwam simpelweg op dat moment een beetje tijd tekort..

Op het randje..
Het is 2009 als Oosterhoff zijn eerste stappen zet met NauticGear.nl. Geen startkapitaal van investeerders, geen gelikte pitch, maar €10.000 spaargeld en een tweedehands computer. Binnen een paar maanden is het geld op en hangt de hypotheek als een zwaard van Damocles boven zijn hoofd. Dan komt hét telefoontje dat alles verandert.

“Een leverancier bood me een partij 12 volt-tv’s aan,” vertelt hij. “Goede marge, maar ik had geen geld. Gelukkig mocht ik ze eerst verkopen en daarna pas betalen. Binnen no-time waren ze weg.”

Die actie gaf lucht, ruimte – en het vertrouwen om door te gaan. Vanaf dat moment groeit NauticGear met dubbele cijfers, elk jaar opnieuw.

Keihard werken, maar met veel plezier!
Vandaag de dag is NauticGear.nl niet alleen een geoliede machine maar veel belangrijker, scoort ook nog eens gemiddeld een 9.3 wanneer het om klantenservice gaat. Supersnelle levering en tevreden klanten, ook na de aankoop, dat is waar het om draait.

Of het nou gaat om een 90-liter 12 volt-koelkast, een buitenboordmotor of de toiletpomp van een zeilboot – alles ligt op voorraad. Eigen voorraad. Razendsnelle levering in Nederland, België, Duitsland én steeds vaker in Zuid-Europese vaargebieden zoals Kroatië, Spanje en de Franse Riviera, ook in de avond.

Dat vergt wat meer dan een beetje plankgas geven. “Het is elke dag topsport,” zegt Oosterhoff. “Alle hens aan dek, letterlijk. We zijn met een team van 25 man, het voelt als een voetbalteam. Iedereen is even belangrijk. Of je nou dozen inpakt of klantvragen beantwoordt. We gaan samen voor het beste eindresultaat: Supertevreden en terugkerende klanten die op ons kunnen en mogen rekenen.” Een stenen winkel? Nee die is er nog niet, maar wat niet is kan nog komen.

Van draaitafels naar dashboards
Dat Marcel Oosterhoff niet bepaald een standaard ondernemer is, blijkt al snel we hem vragen naar zijn Dj verleden. Niet zomaar wat plaatjes draaien op een zolderkamer, maar in de jaren 90 wekelijks draaien in legendarische clubs als Cartouch in Utrecht, Escape en Cash in Amsterdam, (het latere Jimmy Woo) en Manhattan in Arnhem. Vernieuwend door het oppikken van Elvis Crespo’s Suavemente, die hij als eerste draaide in Nederland. Robin S, waar ze in Utrecht demonstratief de dansvloer afliepen als die gedraaid werd, en week later dezelfde plaat in Amsterdam het dak eraf blies… Sommigen moesten even wennen, zegt hij glimlachend.

“Het was een geweldige tijd,” zegt hij met een zweem van nostalgie. “Ik rouleerde met Leo Cotino bekend van And the beat goes on en Corné Klijn, die later bij Radio 538 terechtkwam.”

Maar de nachten zijn nu ingeruild voor dagen achter dashboards, verkoopcijfers, klantentevredenheid en klantbeleving. “Draaien doe ik nog wel eens, bijvoorbeeld tijdens de Cartouch reunion maar nu geniet ik vooral van de groei van dit bedrijf. Van het team, de dynamiek. Dat is net zo verslavend.”

De toekomst? Nog lang niet uitgevaren
Wat brengt de toekomst voor NauticGear.nl? Als het aan Oosterhoff ligt: We koersen op jaarlijkse groei daar doen we ons best voor maar wel gebaseerd op een degelijk fundament. We zullen blijven innoveren. Zo hebben we dit jaar een onderdelenzoeker gelanceerd die binnen de watersport in Nederland uniek genoemd mag worden en geven we gratis informatie aan de watersporter via Nauticmanuals.nl. Daar staan intussen meer dan 500 handleidingen op van watersportartikelen.

“We willen niet zomaar watersportartikelen en bootaccessoires verkopen. We willen een partner zijn voor de watersporter. Dat begint bij goed personeel. We zoeken mensen die snappen wat service is, die waarde toevoegen. Daarnaast bouwen we verder aan ons assortiment en ons eigen merk: Nautic Gear Certified én… er staan wat acties op stapel waar ik nog niets over kan zeggen,” zegt hij geheimzinnig.

En de droom om anderen te helpen? Die leeft ook. “Er zijn genoeg jonge webshopeigenaren die struggelen, en die net als ik ooit begonnen zijn met niks. Als ik mijn kennis kan delen, en iemand helpen op de juiste knoppen te drukken zou ik dat heel leuk vinden. Het verhaal van Nauticgear.nl leest als een spannend jongensboek,” ik zou het leuk vinden het eens in een podcast er over te vertellen en er mogelijk anderen mee te inspireren”.

Visie, Lef en No-nonsens
Of het nou een onderdeeltje is voor een scheepstoilet of een rubberboot voor vier, bij NauticGear.nl houden ze koers. Wat begon in een kelderbox, is nu, 15 jaar later een miljoenenbedrijf dat vaart op visie, lef, en de no-nonsense mentaliteit van een voormalige accountmanager en DJ met technische handen, maar meer nog op alle medewerkers. Een superaardige vent, een ondernemer die zijn handen vuil maakt en zijn mensen vooropzet. Mensen waar hij trots op is. Want, zoals hij het zelf zegt: “Alleen ben je snel, maar samen kom je verder.